Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
28 oktober 2015, av Level Recruitment

5 tips för en bättre arbetskultur

Hur ser trivseln ut på företaget egentligen och vad är det som påverkar hur en positiv arbetskultur växer fram? Vi har tittat på några av de viktigaste faktorerna för hur arbetsplatsen blir en tryggare, mer motiverande och roligare plats att vistas på.

Någon som bryr sig

Ett arbetsklimat där fokus ligger på att bara jobba hårt, nå uppsatta mål, utvecklas och ständigt vara på topp och förbi det blir snabbt kontraproduktivt. Som medarbetare ligger det oftast allra högst upp på önskelistan att få arbeta i ett positivt och uppmuntrande arbetsklimat där kollegor och chefer stöttar, lyssnar och bryr sig – på riktigt.

Interna karriärmöjligheter

Hur ser de interna karriärmöjligheterna ut på företaget? Att som medarbetare känna att det finns en möjlighet att kunna utvecklas och arbeta sig vidare i företaget kan vara en otroligt stor motivator. Se över möjligheterna för avancemang inom organisationen och om det finns verktyg som kan förenkla processen – och glöm inte att vara tydliga i kommunikationen mot medarbetarna om de möjligheter som finns.

Ha roligt

En arbetsplats ska inte bara handla om jobb. För att få medarbetare att trivas, och stanna i företaget länge, gäller det att kunna erbjuda mer än bara en plats att arbeta på 8 timmar om dagen. Sätt upp en aktivitetsgrupp där några medarbetare är ansvariga för roliga saker ni kan göra tillsammans, både på och utanför jobbet. Det kan handla om allt ifrån aw:s, konferenser, frukostseminarier, middagar, tävlingar och utekvällar. Att ägna privat tid med kollegorna skapar snabbt en mer mjukare känsla på jobbet och ökar trivseln avsevärt.

Positiv feedback

Det kan låta självklart, men att som chef och företag vara noggranna med att kontinuerligt ge positiv feedback till sina anställda kan betyda skillnaden mellan att trivas och att vantrivas på jobbet. Av ren slentrian kan feedback-fokuset oftare hamna på negativa saker som behöver bli bättre medan de positiva sakerna, de som faktiskt skapar och eldar på motivationen, glöms bort. Att som medarbetare känna sig sedd och uppskattad för det man gör på arbetet påverkar i sin tur stämningen i stort på arbetsplatsen. Ett enkelt tips? Hellre för mycket än för lite!

Internkommunikation

Vet alla medarbetare vem de ska vända sig till med eventuella frågor eller problem? Är det tydligt hur arbetsprocesser går till och vem som är ansvarig för vad eller uppstår det ofta missförstånd och oklarheter? Känner alla medarbetare sig delaktiga i företagets resa, utveckling och framtid? Med en väl fungerande internkommunikation känner sig alla delaktiga och trygga med saker som händer på företaget vilket i sin tur leder till nöjdare medarbetare!

5 tips för en bättre arbetskultur

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}