Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
2 september 2015, av Level Recruitment

Mobilvänlig hemsida viktig vid rekrytering!

Internetanvändningen går snabbare än någonsin och det föds nya onlinebeteenden på löpande band. Det gäller att hänga med, även för oss som arbetar med rekrytering. Ett företags hemsida behöver uppdateras och anamma nya funktioner och trender för att inte halka efter sina konkurrenter. Ett exempel är mobilanvändningen som redan är hög, men förväntas vara 13 gånger större 2017 än vad den är idag.

Vad kommer då den här förändringen att innebära? Jo, det kommer ställas ännu högre krav på hur ditt företags hemsida ser ut och fungerar i mobilen! Gör inte misstaget att ha en hemsida som du som användare behöver zooma och scrolla runt på för att den inte anpassar sig efter din mobils skärmstorlek, då är risken stor att du tappar din besökare inom loppet av en minut.

När det gäller rekrytering är en bra hemsida lika viktigt. Idag söker kandidater ofta jobb genom att gå till olika företags hemsidor och söka tjänster direkt på hemsidan. Om dina konkurrenter har användarvänliga hemsidor för detta ändamål är risken stor att du attraherar färre sökanden än dina konkurrenter och då tappar du i konkurrenskraft.

Så får ni er sida att hålla för framtiden

Då fler och fler går över till att primärt söka information på mobilen gäller det alltså för företag att rusta upp. Här följer några tips på vad ni behöver göra för att följa med i utvecklingen och inte tappa potentiella kunder (eller kanske jobbkandidater om ni är i samma bransch som vi).

1. Optimera er sida så att den både är snygg och funktionsduglig i mobilen. Låter det avancerat? Ta tag i er IT-avdelning och be dem att implementera en responsiv hemsida, (d.v.s. en hemsida som anpassar sig efter din mobils skärmstorlek).

2. Kill your darlings! När ni sätter upp en mobilanpassad version av er hemsida gäller det att välja noggrant vilken information ni vill att besökaren ska se eftersom ytan är begränsad. Sträva efter att hålla mobilsidan så enkel och avskalad som möjligt, det ger en högre användarvänlighet och kommer få era besökare att stanna betydligt längre på er sida.

3. Se till att mobilsidan laddar snabbt. Lika fort som utvecklingen går framåt tappar den nya generationen internetanvändare tålamodet om hemsidan inte är hastighetsoptimerad. Ligg steget före och låt inte era besökare vänta.

4. Var alltid redo för förändringar. Plötsligt uppdateras de tekniska förutsättningarna som vänder upp och ned på spelplanen. Håll er uppdaterade om vad som händer för att undvika att er hemsida blir föråldrad utan att ni märker det.

5. Håll koll på era konkurrenters hemsidor. Är de ologiska eller för belamrade med för mycket information? Har de några riktigt bra funktioner som ni skulle kunna ta efter?

Statistik från: http://www.humanresourcesblog.in/

Mobilvänlig hemsida viktig vid rekrytering!

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}