Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
bestkinky

Därför är en behovsanalys nödvändig före nästa rekrytering

2017-03-16

Behovsanalys, varför det? Frågan är faktiskt inte helt ovanlig att få när det kommer på tal inom rekrytering. Samtidigt är det inte så konstigt att den ställs – för borde inte behovet av att tillsätta en position vara tillräckligt?

Vi vet vilken skillnad en behovsanalys kan göra för er rekrytering och därför har vi listat ett par punkter som kan vara bra att ha med sig före, men även under en rekryteringsprocess.

Behovet kan ha förändrats

Låt säga att ni vill tillsätta en position som redan finns. Då har ni redan en uppfattning om vad den tidigare anställde hade för kompetens, personlighet och fyllde för behov. Lås er inte vid detta när ni rekryterar! Behovet ser förmodligen inte likadant ut idag och kanske kan ni dessutom använda tillfället för att hitta en ännu bättre matchning för rollen, men även gruppen i stort. Rådgör alltid med gruppen som personen ska arbeta med före ni påbörjar rekryteringen och lyssna in vilka utmaningar som finns idag.

Person eller erfarenhet?

Kompetens och kravprofil går ofta att stämma av över mail eller telefon, men personlighet är svårt att känna in utan att träffas fysiskt. Trots att en person på CV:t tycks vara den ultimata kandidaten, kan personen vara en missmatch mot företaget som rekryterar, eller gruppen som hen ska arbeta med. Att rekrytera baserat på vad som “borde” vara rätt är troligtvis en typ av chansning ni inte gör vid andra beslut inom företaget, så varför göra det här?

Vilket behov har gruppen?

Utöver att tala med medarbetarna bör ni fundera över vilken typ av personlighet som passar bäst i sammanhanget. Vid rekrytering till chefspositioner är det viktigt att finna en person vars ledarstil fungerar väl med gruppen och som utmanar och hjälper dem framåt. Många gånger är det inte just erfarenhet av bransch som är viktigt här, utan personkemi, ledarstil och att ha en känsla för gruppens och företagets behov.

Vikten av intervjun

Oavsett vilket intryck vi som rekryterare har fått över telefon eller mail, kan vi inte svara på om kandidaten är rätt person förrän vi har fått stämma av hens personlighet mot behovsanalysen. Kanske är kandidaten en utmärkt säljare på sin nuvarande arbetsplats tack vare ett stort nätverk och återkommande kunder, trots att hen egentligen är rätt introvert? Kanske har personen hamnat fel i karriären och gett sig in på en yrkesbana som inte alls matchar personligheten?

Även för erfarna rekryterare är det först i intervjufasen som vi på allvar kan få en utförlig bild av vem personen är. Genom ett bra förarbete och en utförlig behovsanalys vet vi vid det här laget vem det är vi söker, vilket även skapar goda förutsättningar för en framgångsrik rekrytering.


Lästips! Vill du ha fler tips inför nästa rekrytering? Besök vår kunskapsbank och ladda ner vår kostnadsfria guide ”Så använder du dig av dina erfarenheter vid en rekrytering”.

Tillbaka till bloggen