Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
23 oktober 2015, av Level Recruitment

Hur jobbar en rekryteraringskonsult? – Intervju med Jessica Fogelsjöö

Hur ser egentligen en rekryterares vardag ut? Vi har ställt några frågor till vår seniora rekryteringskonsult Jessica Fogelsjöö som ger dig en tydligare bild av hur en vanlig dag på jobbet kan se ut!

Vad har du för utbildning/bakgrund?

Jag har en personalvetarexamen från Stockholms universitet. Min inriktning var sociologi som jag kompletterade med 70 poäng psykologi. Utöver det har jag också läst grundkurserna i Företagsekonomi, Statistik och Engelska.

Vad behöver man för egenskaper för att lyckas i rollen som rekryteringskonsult?

Jag tror att man behöver vara anpassningsbar och förändringsbenägen och alltid sträva efter att hitta lösningar. Eftersom man arbetar med människor behöver man självklart också vara servicefokuserad och lyhörd för att skapa bra kontakt och tillit. Andra viktiga nyckelegenskaper som behövs är att vara relationsskapande och att vara duktig på den strukturella delen av arbetet.

Vad möter du för fördomar kring din roll?

Dels möter jag fördomen att alla kan rekrytera – ”det är bara att lyssna på magkänslan”. Utöver det tror många att jag bara går vidare med kandidater som jag som person gillar bäst och inte dem som passar bäst för rollen – vi går naturligtvis efter fler parametrar än så!

Vilka är dina största utmaningar i din roll?

Först och främst att verkligen förstå kundens behov men också förstås att hitta rätt kompetens. Många specialister, som Level jobbar med, söker inte aktivt jobb på egen hand utan väntar på att bli kontaktade av oss rekryterare. Här måste jag kunna sälja in kunden och tjänsten på ett bra sätt för att väcka kandidatens intresse. Slutligen måste man kunna planera och prioritera och eftersom vi arbetar med människor, både kunder och kandidater, kan mycket ändras med kort framförhållning.

Vilka anser du är det/de enskilt viktigaste delarna/arbetsuppgifterna som rekryterare?

Att förstå kundens behov och att upprätta en så utförlig kravprofil som möjligt. Det är också viktigt att vara transparent och alltid föra en ärlig dialog med både kunder och kandidater. En annan otroligt viktig del är att aldrig lova för mycket, varken till beställaren eller kandidaten.

Hur gör du för att hålla dig uppdaterad inom ämnet rekrytering och HR-världen i stort?

Jag är med i flera forum på LinkedIn och nätverk i andra sociala medier som t.ex. Facebook.

Vilka är dina bästa tre tips för att lyckas med en rekrytering?

  1. Lägg stor vikt vid att upprätta en så bra och informativ kravprofil som möjligt. Dels för att verkligen förstå beställarens/verksamhetens behov men också för att kunna ge kandidaterna så mycket information om företaget och tjänsten som möjligt.
  2. Fundera igenom var kompetensen du söker kan finnas.
  3. Ha en löpande och ärlig dialog/avstämning med både kund/ beställare och kandidat.

Vad är roligast med jobbet?

Rollen som rekryterare är väldigt allmänbildande och jag lär mig nya saker varje dag – och så får jag samtidigt en riktigt bra förståelse för arbetsmarknadsfrågor. Det som också ger rollen en extra krydda är alla personliga möten! Jag får möjlighet att träffa så många olika typer av personligheter och ta del av deras erfarenheter.

Vad tittar du efter i ett CV?

Först och främst tittar jag efter att rätt kompetens finns. Det kan röra sig om utbildning eller arbetslivserfarenhet. Jag vill också gärna att det ska finnas en röd tråd i karriären. Det tycker jag kan tolkas som att kandidaten vet vad han/hon vill och också vill fortsätta inom samma gebit.

Jag ser också över språkbruket, layouten och stavningen. Om det är många stavfel, syftningsfel och liknande finns det risk för att kandidaten som person kanske inte är så noggrann och strukturerad.

Vilka 4 saker tycker du att man bör undvika i ett CV?

  • Stavfel – korrekturläs alltid!
  • För långa personliga brev är vanliga – högst 2/3 av ett A4 räcker.
  • Foto – det är kompetens och erfarenhet vi ska bedöma, inte utseende!
  • Undvik luckor i årtalen. Även om man mellan vissa år gjort något som inte är relevant för den sökta tjänsten bör man redovisa det i CV:t. Vi rekryterare vill ha svar på våra frågor när vi läser ett CV och när det finns luckor i CV:t skapar det snarare frågetecken än svar.

Hur jobbar en rekryteraringskonsult? – Intervju med Jessica Fogelsjöö

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}