Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
bestkinky

5 digitala steg till ett starkt personligt varumärke

2017-01-17

Januari är en månad då många funderar över sin karriär, sin arbetssituation och kanske även börjar se sig om efter nya utmaningar. Men för att hitta rätt krävs tid, god planering och en tydlig målsättning. Med våra fem digitala steg till ett starkt personligt varumärke hjälper vi dig på vägen mot ditt drömjobb!

1. Uppdatera din LinkedIn-profil

Att LinkedIn nämns i nästan varje inlägg som skrivs om karriär eller personliga varumärken är inte så konstigt. LinkedIn har blivit ett viktigt verktyg för kandidater som vill marknadsföra sig själva – men även för rekryterare som vill finna nya talanger. Genom en optimerad profil, en kort beskrivning av dig själv och rekommendationer från tidigare kollegor, ökar du chansen att matchas mot rätt arbetsgivare och roll.

2. Rensa bort gamla konton

Hur många av dessa kanaler kan du bocka av?

⬚ Facebook
⬚ LinkedIn
⬚ Instagram
⬚ Twitter
⬚ Snapchat
⬚ Google+
⬚ YouTube
⬚ MySpace

Precis som att du förmodligen googlar en potentiell arbetsgivare, googlar de dig. Låt bara de konton som verkligen representerar dig vara offentliga. Rensa bort bland gamla konton som inte längre används eller är svåra att hinna med. Se även över topp 30 vid en sökning på ditt namn och glöm heller inte att titta på bildträffarna.

3. Skriv om din digitala ansökan

Många företag vill fortfarande ha en traditionell ansökan, vid sidan om en länk till din LinkedIn-profil. Ett CV bör inte vara längre än två sidor (helst kortare) och ska vara lätt att överblicka. Skicka alltid in din ansökan som en PDF för att förhindra att formateringen förändras och se till att den går att öppna och läsa på såväl en dator som surfplatta.

Precis som att du förmodligen googlar en potentiell arbetsgivare, googlar de dig.

4. Uppdatera din pitch

Din pitch bör inte bara fungera muntligt under intervjun, utan ska även vara kompatibel med dina digitala kanaler. Kort och koncist är därmed ledorden, så se till att knyta an till kärnan i din kompetens och personlighet. Använd hela eller delar av pitchen i din signatur på LinkedIn (vanligt även bland användare som inte aktivt söker nytt jobb) och se till att återanvända värdeorden i ditt personliga brev och CV.


Exempel:
”Innovativ, strategisk och lagspelare” är exempel på tre värdeord som kan användas i din personliga biografi, men även i din ”signatur” efter ditt namn. I CV:t och under intervjun bör dessa även underbyggas av konkreta exempel på händelser där du visat prov på egenskaperna – både i arbetslivet, men även privat.


5. Var aktiv!

Kontinuerliga uppdateringar, interaktioner och delningar gör att du syns i flödet, men förstärker  även bilden av dig som person. Se till att dina uppdateringar går att följa även om ni inte är vänner, så att potentiella rekryterare kan ta del av ditt flöde. Vårda och underhåll relationen med ditt nätverk och var heller inte rädd för att knyta nya kontakter med exempelvis affärsbekanta eller för dig intressanta personer. Kanske kan de öppna dörren till ditt drömjobb?


Vill du läsa mer om hur du kan använda LinkedIn för att stärka ditt varumärke? Läs vårt blogginlägg “Ta karriären till nya höjder med hjälp av LinkedIn” och bli inspirerad!

Tillbaka till bloggen