Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
3 januari 2017, av Level Recruitment

5 smarta steg till en lyckad rekrytering

Planerar ni att rekrytera under början av 2017? Då är ni inte ensamma! Många företag väljer att planera in sina nyrekryteringar i början eller mitten av året och ofta sker flera rekryteringar parallellt. I det här blogginlägget har vi skapat en checklista som hjälper er att genomföra lyckade och effektiva rekryteringar!

1. Ta fram er strategi

Hur många roller ska ni rekrytera till? När vill ni att personen ska tillträda och vilka interna resurser kan ni avsätta för rekryteringen? Att genomföra professionella rekryteringar kräver kunskap och engagemang och många företag väljer därför att ta hjälp av en rekryteringsbyrå, men även detta kräver planering från beställarens sida. Även om ni anlitar ett rekryteringsföretag sker de sista intervjuerna på plats hos er, vilket också förutsätter att ni förberett er och kan hantera detta för att lyckas fånga era toppkandidater.

2. Sätt upp er kravprofil

Innan ni inleder er rekrytering bör ni vara helt på det klara med vilken kompetenslucka ni behöver fylla och vilka egenskaper ni söker. Ett bra sätt är att tala med befintliga medarbetare för att lyssna in eventuella behov, men också att tala med chefer för andra berörda avdelningar. Kanske saknas kompetens inom ett visst område eller så har gruppen märkt att en viss typ av egenskaper fungerar extra bra i teamet. Var noga i er kravställning!

3. Vilka krav har rekryteringsbyrån?

Om ni väljer att samarbeta med en byrå för era rekryteringar finns det ett par saker som ni behöver tänka på. Valet av byrå påverkar vilken kvalitét rekryteringen håller och kan även spela in i hur länge kandidaten sedan stannar. Välj därför byrå med omsorg och sätt er in i hur rekryteringsprocessen kommer att genomföras. Byrån kommer att behöva ta del av er kravprofil, men kommer också behöva göra löpande avstämningar med er under processen. En god kommunikation er emellan är ofta nyckeln för att lyckas väl i en rekrytering.

4. Återkoppla regelbundet

Många företag är duktiga på att återkoppla till kandidaterna de väljer att gå vidare med, men sämre på att ge löpande återkoppling till övriga kandidater som finns med i processen. Att låta personer som har valts bort tidigt under processen stå utan svar tills dess att rekryteringen är klar är ett vanligt misstag som färgar av sig på ert varumärke. Var därför noga med att skicka ut löpande uppdateringar och delge alltid kandidaterna vad som är den aktuella statusen för rekryteringen.

5. Förbered introduktionen

En rekrytering slutar inte med att en person skriver under avtalet. Den första perioden efter att tjänsten har tillsatts blir en prövoperiod för båda parter, där den nyanställde även har förväntningar på er som arbetsgivare. Förbered personens arbetsplats, se till att tillhandahålla all nödvändig utrustning och ta fram uppgifter för exempelvis nätverk och programvara. Se även till att förbereda en ordentlig introduktion med relevanta internutbildningar och utrymme för löpande avstämningar.

Lycka till!

5 smarta steg till en lyckad rekrytering

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}