Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
23 mars 2016, av Level Recruitment

Tre avgörande faktorer för ett lyckat employer branding-arbete

Employer branding har varit ett hett begrepp länge och är viktigt att arbeta aktivt med för att attrahera och behålla såväl nya som befintliga talanger. Tre faktorer som ofta glöms bort men som krävs för att lyckas på resan mot ett attraktivt employer brand är tydliga värderingar, en ärlig självbild och fokus på de befintliga medarbetarna. Vi ska berätta varför!

Tydliga värderingar

Avgörande för att lyckas med sitt employer branding-arbete är att ha tydliga värderingar som genomsyrar hela verksamheten. Om man saknar och inte kan förmedla en klar bild över kultur och värderingar är det i princip omöjligt att attrahera rätt kandidater som samspelar med företaget. Sannolikheten att någon avslutar sin anställning på goda premisser ökar dessutom om man anställer på rätt premisser från början. En felrekrytering kan vara förödande för employer branding-arbetet, speciellt om tidigare anställda sprider dåliga rykten när de slutar. Med andra ord är det värt att se över att man har tydliga värderingar som förmedlas korrekt – både en och två gånger.

En ärlig självbild

Utöver en tydlig bild av sina värderingar internt är det lika viktigt att ha koll på vad som sägs utifrån. Det kan därför vara fördelaktigt att anlita en rekryteringsbyrå som kan “ta tempen” på ert varumärke, då många är ärligare i dialogen med en extern part. Om flera kandidater avböjer möjligheten till anställning hos er är det läge att börja agera. Marknadsför ni er verkligen rätt utåt? Var syns ni, och hur? Förmedlas värderingarna och företagskulturen på ett ärligt sätt?

De befintliga medarbetarna

Ett attraktivt employer brand utvecklas inte över en natt. Det kräver både tid, engagemang, strategiskt arbete och framför allt nöjda medarbetare. Arbeta aktivt internt och ta fram en tydlig plan för hur ni vill uppfattas som arbetsgivare och agera utifrån det, men fokusera inte bara på kandidaterna ni vill attrahera. De befintliga medarbetarna är företagets ansikte utåt och de som kommer förmedla en positiv – eller negativ – bild av arbetsplatsen. Säkerställ att de trivs för att skapa ambassadörer som stärker bilden av er som en attraktiv arbetsgivare.

Vill du veta mer om hur du bör tänka kring employer branding när du anlitar ett rekryteringsföretag? Läs vårt blogginlägg här.

Tre avgörande faktorer för ett lyckat employer branding-arbete

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}