Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
5 juni 2015, av Level Recruitment

Vad är Employer Advocacy?

En ny trend sprider sig i HR-världen. Det har börjat talas om Employer Advocacy, aningens besläktad med Employer branding som vi tidigare har skrivit om i bloggen.

Du är på vårpromenad i stan och går plötsligt förbi en grupp människor som alla står och tittar upp i himlen. Kommer du också titta upp? Chansen är stor, för att inte säga överhängande. När dina beslut och ditt handlande påverkas av en grupp av personer som i exemplet, ja, då har du förlitat dig på något som kallas för sociala bevis. Sociala bevis, eller social proof som fler kanske är vana att höra det, är ett psykologiskt fenomen som går ut på att människor generellt sett härmar andra människors beteenden för att försöka återspegla rätt beteende i en viss situation. Vi känner oss helt enkelt tryggare när vi tar beslut som grundar sig på vad många andra redan har ”godkänt”, oavsett om det handlar om ett beteende i en viss situation (som i exemplet*) eller om att köpa en specifik produkt.

Det är på just denna psykologi som Employer Advocacy grundar sig. Idag litar inte längre konsumenter blint på traditionell reklam utan lägger större vikt vid om andra skulle rekommendera tjänsten eller produkten. Det krävs helt enkelt sociala bevis! Den stora trenden med Employer Advocacy som är på uppgång handlar alltså om att låta de anställdas ord väga tungt och få dem att sprida företagets budskap via sina personliga nätverk, både live och digitalt.

Medarbetare som ambassadörer – inte bara kunder

Målet med Employer Advocacy är alltså att få medarbetarna, eller de så kallade ambassadörerna, på företaget att rekommendera, sprida företagets budskap och engagera sig i konversationer omkring personer/företag som kan gynna företagsverksamheten i längden. Ambassadörerna ska arbeta för att bli en del i företagets externa kommunikation med syfte att öka trovärdigheten och uppnå uppsatta affärsmål. När medarbetare rekommenderar företaget i sociala forum påverkar det stort hur andra kommer att uppfatta det eftersom det ger ett ultimat socialt godkännande/bevis. Enligt studier som gjorts i USA uppfattas trovärdigheten som 8 gånger högre när en anställd väljer att sprida företagets budskap in sina sociala kanaler än om det hade skickats ut med företaget själv som avsändare.

Lojalitetsprogram för Employer Advocacy

För att få de anställda att engagera sig i spridningen gäller det förstås att lägga upp arbetet på ett så kreativt sätt som möjligt så att aktiviteten känns roligare och mer meningsfull. Många företag använder sig av ett så kallat Loyalty program där man som anställd får olika slags belöningar beroende på graden av aktivitet, ett riktigt effektivt sätt som ökar motivationen.

Så, om ni funderar på att implementera ett liknande belöningssystem i er organisation, fundera kring vad just era medarbetare skulle tycka fungerar bäst, behövs det sättas upp rutiner kring ambassadörskapet? Håll en dialog och kom fram till vad som passar just ert sätt att jobba allra bäst!

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_proof
www.ledarna.se

Vad är Employer Advocacy?

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}